Beskrivning
Notes on Creation är en samling tankar och råd om den kreativa processen, samlade från en rad olika artister från nycirkus och scenkonst: tänkare, skapare, lärare, artister, akademiker, clowner, koreografer, regissörer, producenter och mer.
Oli Pinchbeck och Declan Mee intervjuade mer än 30 artister om ett brett spektrum av ämnen relaterade till samtida scenkonst – ämnen som täcks inkluderar: Forskning, inspiration, musik, regi, nakenhet, grupparbete, dramaturgi, livet som konstnär, undervisning och många fler.
Boken presenteras ämne för ämne och fråga för fråga, med konstnärernas bidrag presenterade i en bitstor och konversationsinriktad stil. Lätt att bläddra i för att få inspiration, att fördjupa sig i ett specifikt ämne eller att sätta sig ner och läsa från pärm till pärm.

Om vad en naken kropp kan berätta:
”Nakenheten måste ha en viktig narrativ funktion, till exempel en rakad kropp i HAIRY TALES för att väcka frågor om kroppshår. Eller i BREAST IN PEACE där vi hoppar och dansar i baggy shorts, träningsskor och en behå baserad på vilken typ av bröst var och en av oss har, för att sätta fokus på hur brösten rör sig och hur behån misslyckas med att dölja det som enligt normen ska vara dolt – bröstvårtan. Att vara naken kan vara nödvändigt för att till exempel väcka frågor om varför kvinnor inte kan visa sina bröst på samma sätt som män.”
Om koreografiskt arbete:
”Steppdans… vi vill steppa i den här föreställningen. Under arbetet med HAIRY TALES hade Karin en dröm om att dansa riverdance. Vi sa ja, låt oss göra det. Så vi fantiserade och improviserade för att ta reda på vad det egentligen handlade om i relation till temat hår. Är det tonårsflickorna som gjorde sig vackra för att gå ut i högklackat och hästsvans? Men de har utelämnat eller glömt klänningen så att de formande underkläderna och knästrumporna är synliga, vilket väcker tankar om hur den kvinnliga kroppen måste hållas och kontrolleras. Som hästar som gör dressyr. Men när vi väl gjorde en genomkörning var det för sexualiserat på ett sätt som var fel för oss. Dansen var kvar men kostymen förändrades radikalt till tre helkroppshåriga varelser som gjorde koreografin tillsammans med clownen ”My Little Pony uncle”. Det blev en rolig, tvetydig och öppen för tolkning typ av slut på showen. Ett firande och en provokation i ett.”
